Vrijwilligerswerk 'Hogar Curridabat' - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Eline Sabbe - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk 'Hogar Curridabat' - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Eline Sabbe - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk 'Hogar Curridabat'

Blijf op de hoogte en volg Eline

04 September 2012 | Costa Rica, San José

- Kinderen mogen zich achter ons verschuilen, maar wij nooit achter de kinderen. En dan nog: hoe ze ook zijn: groot, verstandig, sterk, ... Altijd hebben ze onze bescherming en onze hulp nodig. -

Vanmorgen ging mij wekker af omstreeks 7 u. Een probleem om op te staan had ik niet, gezien ik wist wat mij vandaag te wachten stond. Of toch niet? Vandaag ging ik voor de eerste maal naar de plaats waar ik de komende 2 weken vrijwilligerswerk zou uitvoeren.

2 andere studenten en ikzelf werden door een mevrouw die verantwoordelijk is voor het vrijwilligerswerk naar het project gevoerd . Eerst hielden we halt bij het centrum 'La casa de los ninos'. Daar werden mijn 2 vriendinnen afgezet en zij worden verondersteld daar 2 weken vrijwilligerswerk uit te voeren. Ze stapten nog maar de auto uit en een 20 tal kinderen riepen al : 'Buenas dias !'. Enorm leuke verwelkoming in een arme en vuile buurt.

Daarna werd ik afgezet in het centrum 'Hogar Curridabat'. Mijn verwelkoming was wat minder enthousiast. Natuurlijk had dit vooral te maken met de leeftijd van de kinderen. De kinderen waarmee ik vandaag mocht werken, waren tussen 2 maand en 9 jaar oud. Toch vond ik het jammer dat ik mij niet helemaal op mijn gemak voelde in het huis. De mensen die er werkten leken niet geïnteresseerd te zijn in wat ik er kwam doen. Ik mocht direct aan het werk. Of ik dit leuk vond? Natuurlijk was ik blij met de kinderen aan de slag te kunnen. Maar voor degenen die mij kennen, ik vind het altijd wel leuk om ergens welkom te zijn en gewaardeerd te worden voor wat ik er doe en nog zal doen.

Vandaag was een leuke dag. Ik knutselde samen met de oudste kinderen. Daarna ging ik wandelen in hun tuin achteraan het huis. Klein maar gezellig! Om 12 u mocht ik de kinderen te eten geven. Super !

Op de bus terug naar huis, heb ik een beslissing gemaakt. Daarnet, toen ik thuiskwam heb ik een mail gestuurd naar mijn programmacoordinator. Ik vroeg haar of het eventueel mogelijk is van project te veranderen. Graag zou ik morgen aan de slag gaan in 'Casa de los ninos' (waar de 2 andere studenten ook werken). Het lijkt mij een betere plaats om te werken omdat de kinderen ouder zijn. Het zal dus beter zijn om mijn Spaans wat bij te schaven, gezien de kinderen in 'Hogar Curridabat', met moeite spraken. Daarnaast vind ik het ook belangrijk mij welkom te voelen. Ik had vandaag het gevoel dat ik er niet echt nodig was. Het lijkt mij dus belangrijk vrijwilligerswerk uit te voeren op een plaats waar ze mij wel nodig hebben. Ik ben ervan overtuigd dat 'Casa de los ninos', mijn hulp en bijdrage kan gebruiken !

En ja hoor, het is in orde. Morgen mag iker starten. Ik kijk er naar uit ! Hieronder wat info over de plaats waar ik zal werken;

Casa de los ninos:

De instelling ligt in Tirrases. Een heel arme buurt in Costa Rica, net buiten San José. Ik schrok toen wij er binnen reden met de auto. Vele zwervers, straathonden en een enorm vuile buurt. Maar dit is de plaats waar ik hoor te zijn. Ik wil iets kunnen betekenen en het gevoel hebben dat ik iemand ben geweest.

'Casa de los ninos' biedt elke dag maaltijden aan aan meer dan 450 kinderen uit een arm gezin. Daarnaast wordt er door de vele vrijwilligers geholpen bij het maken van de kinderen hun huiswerk. Sommige kinderen leren er Engels en de meeste van deze kinderen doen er enthousiast mee aan activiteiten die door de vrijwilligers worden gehouden. 'Casa de los ninos' biedt de kinderen ook sessies aan die worden gehouden door kinderpsychiaters. Deze sessies worden individueel of in groep gegeven.
Voor de geïntresseerden en degenen die een beetje spaans begrijpen:

http://lacasadelosninoscr.com/#

Zoals ik al zei, ik verlang enorm om morgen te starten. Ik houd jullie op de hoogte! In bijlage een foto van de kinderen waarmee ik morgen aan de slag zal gaan.

  • 04 September 2012 - 08:54

    Nicole:

    Beste Eline.

    Wij volgen uw reisverslagen op de voet.
    En nu begint het echte werk hé,het werken met arme kinderen.
    Maar ik ben ervan overtuigd dat ge dit heel goed doet,en zoals het op de foto staat dat ge ze veel amor geeft.
    Het is ook plezant te weten dat u er welkom bent,daarom groot gelijk dat ge veranderd zijt van project,u nuttig voelen is heel belangrijk.
    Nog eens hartelijk dank, voor al het mooie dat we via uw blog kunnen meebeleven,en zien dat ge het in het verre Costa Rica naar uw zin hebt,en er gelukkig zijt.

    Dikke knuffel van ons beiden.

    Noel en Nicole


  • 04 September 2012 - 11:03

    Pauline:

    NEVER GIVE UP WHAT YOU REALLY WANT ! x

    Groot gemis ! <3

  • 04 September 2012 - 11:03

    Pauline:

    NEVER GIVE UP WHAT YOU REALLY WANT ! x

    Groot gemis ! <3

  • 04 September 2012 - 11:03

    Pauline:

    NEVER GIVE UP WHAT YOU REALLY WANT ! x

    Groot gemis ! <3

  • 04 September 2012 - 11:03

    Pauline:

    NEVER GIVE UP WHAT YOU REALLY WANT ! x

    Groot gemis ! <3

  • 04 September 2012 - 11:03

    Pauline:

    NEVER GIVE UP WHAT YOU REALLY WANT ! x

    Groot gemis ! <3

  • 04 September 2012 - 11:03

    Pauline:

    NEVER GIVE UP WHAT YOU REALLY WANT ! x

    Groot gemis ! <3

  • 04 September 2012 - 11:04

    Pauline:

    Sorry voor al dezelfde reacties xD --> Pc blokte :)

  • 04 September 2012 - 16:51

    Tante Marleen:

    Beste Eline, het doet ons goed te horen dat je je vrouwtje staat.Natuurlijk moet je iets doen waar je achter staat. Zo te zien amuseer je je toch ook .... Blijf jezelf en knuffel die kleine kinderen want zo te zien hebben ze zo weinig ,de stakkers. Tot dan in St. Eloois vijve. Groeten van nonkel Jan en tante Marleen.

  • 04 September 2012 - 17:40

    Tante Stef:

    Sjiek pinootje,.Maar groot gelijk dat je zoiets doet,k ben er honderd procent zeker van dat je voor die kindjes daar heel veel betekent.Hopelijk verlies je je hart daar toch niet bij al deze ellende,want wij missen je hier wel hoor!dikke kus en ook vele groetjes van Elise, Melanie en nonkel Christophe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Eline

4 augustus 2012 vertrek ik voor 2 maand naar Costa Rica. Daar zal mijn droom werkelijkheid worden. Ik zal 4 weken Spaanse les volgen in een internationale talenschool in de hoofdstad, San José. Met de opgedane talenkennis zal ik als vrijwilliger meewerken aan een project. Welk project het precies zal zijn of waar ik precies vrijwilligerswerk zal uitvoeren, blijft ook voor mij nog een verrassing.

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 36009

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2012 - 28 September 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: