Cultuurverschillen 2 - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Eline Sabbe - WaarBenJij.nu Cultuurverschillen 2 - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Eline Sabbe - WaarBenJij.nu

Cultuurverschillen 2

Blijf op de hoogte en volg Eline

16 Augustus 2012 | Costa Rica, San José

-Een mens moet juist voldoende cultuur hebben om de cultuur met wantrouwen te bezien-

Wat ik bedoel met deze uitspraak zal straks wel duidelijk worden. Vandaag (woensdag) ging ik voor de eerste maal naar de stad San José. Ik was wel iedere dag binnen de grenzen van San José, maar was nog nooit echt in het centrum geweest. Vandaag besloten we toch eens een kijkje te gaan nemen. Hier volgen enkele vreemde, en soms ook zielige en enge verhalen:

- Toen we toekwamen in het centrum, rook het er helemaal niet fris. Nadat we enkele stappen hadden gezet in de hoofdstraat, werd al snel duidelijk waarom : de vuilbakken die er waren (helemaal niet veel, zeker niet genoeg), zaten overvol. Naast de vuilbakken kon je nog vanalles vinden. Vooral fastfood lag te rotten op de straat. Helemaal niet aangenaam dus om door deze straat te wandelen.

- Naast het feit dat het er stonk, had ik ook geschrokken van de vele zwervers. Moeders met heel jonge kindjes die het enorm koud hadden, oudere mannen die op straat lagen te slapen, ...
Ik zou liegen moest ik zeggen dat dit mij helemaal niets deed. Graag wou ik deze mensen iets geven om te eten of een beetje geld in hun potje gooien. Maar wanneer ik de ene iets zou geven, zou de andere al tot bij mij komen... Geen goed plan dus. Ik besloot gewoon door te wandelen en zo weinig mogelijk te denken aan de levensomstandigheden van deze mensen. Wat heb ik het toch goed !

- Toen we even verder wandelden in de straat, zagen we enkele enorm gelovige mannen. Ze stonden verhalen te vertellen over Jezus en waren aan het preken. Je moet weten, Costaricanen kunnen goed roepen. Amai mijn oren !

- Op elk plein in het centrum van San José kan je stellingen vinden. Op deze stellingen staan politiemannen (en soms ook vrouwen), te kijken of alles goed verloopt. Dit is nodig want er wordt heel veel gestolen. Het is er enorm druk en er moet dus goed gelet worden op de tassen en rugzakken. Dit deden we dan ook.
Even ter aanvulling: een meisje, dat net zoals mij lessen volgt in de talenschool, is vorige week overvallen geweest. De mannen die haar tegenhielden, hadden een geweer op zak. Ze haalden het geweer boven en zeiden haar dat ze al haar spullen moest afgeven. Dit deed ze dan ook. Ipad, Iphone, geld, ... alles was ze kwijt. Niet slim dus om veel dure spullen op zak te hebben.

Hopend dat ik jullie wat heb kunnen bijbrengen over de situatie in de hoofdstad van Costa Rica, San José, zal ik nu afsluiten. Ik post een nieuw verslag na het weekend.

Fijn weekend voor iedereen !

Pura Vida


  • 16 Augustus 2012 - 08:03

    Yves Fourneaux:

    Elientje,
    San Jose is de hoofdstad van CR en zoals alle grote steden gevaarlijk. Vermijd dit en wees altijd en overal op je hoede. Nergens op deze wereld ben je veilig als je met je rijkdom te koop loopt. Ik raad u aan om een groote sjakosse te kopen en onderaan er een baksteen in te leggen en dan maar smijten mee u sjakoske als het moet. Je moet idd overal uitkijken, maar dat moet ik ook als volwassen man, geniet vooral van alles en laat het een lesje van het leven zijn.

    Tuanis
    Yves

  • 17 Augustus 2012 - 15:35

    Tante Marie-Jeanne:

    Ja, Eline dit is ook reizen. Zien hoe het er elders aan to egaat en dan vaststellen dat het bij ons in de grootsteden ook zo is. Veel zien, bij de groep blijven en niet op je eentje alles willen ontdekken is de boodschap. En toch in die verwarring genieten van de mensen en het land, en het positieve van de reis zien. Wat leuk zeg.
    nog een prima weekend, wees op je goede en geniet ervan, wij kijken al uit naar het vervolg.
    Zeer veel liefs
    Tante en Nonkel

  • 17 Augustus 2012 - 18:12

    Oma En Opa:

    eline, we kunnen jou zien en horen ; spijtig dat jij ons nt kunt horen. We proberen dit zo vlug mogelijk op te lossen. Pas maar goed op je spullen en geniet van alles op een verstandige manier. Volgens je verslagen en gesprekken stel je't goed . Dat maakt ons gelukkig.
    Verder nog een tof w-e van oma en opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Eline

4 augustus 2012 vertrek ik voor 2 maand naar Costa Rica. Daar zal mijn droom werkelijkheid worden. Ik zal 4 weken Spaanse les volgen in een internationale talenschool in de hoofdstad, San José. Met de opgedane talenkennis zal ik als vrijwilliger meewerken aan een project. Welk project het precies zal zijn of waar ik precies vrijwilligerswerk zal uitvoeren, blijft ook voor mij nog een verrassing.

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 36005

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2012 - 28 September 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: