Puerto Viejo - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Eline Sabbe - WaarBenJij.nu Puerto Viejo - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Eline Sabbe - WaarBenJij.nu

Puerto Viejo

Blijf op de hoogte en volg Eline

14 Augustus 2012 | Costa Rica, San José

-Een goede vakantie is die, welke je doorbrengt bij mensen die een vager begrip van tijd hebben dan jij-

De spreuk klinkt voor de meesten wel vanzelfsprekend. Voor degenen die niet verstaan wat ik hiermee bedoel, volgt wat meer uitleg :

Na een week in Costa Rica te hebben doorgebracht, dacht ik eraan eens uit het stad te gaan en wat meer van het land te gaan zien. Ik plande, samen met 5 vriendinnen van de talenschool, een weekend in Puerto Viejo, de mooiste en gezelligste plaats waar ik ooit ben geweest. Om jullie even te laten meegenieten van de sfeer die daar heerst :

- Iedereen is er vriendelijk en gastvrij. We werden zaterdagavond uitgenodigd op een BBQ van een 'rastaman'. Het was super gezellig en lekker. We kregen alles helemaal gratis.
- Vele Jamaicanen hebben er hun eigen standje waar ze bv. armbandjes, kettingen, ... en andere spullen verkopen. Natuurlijk kon ik het niet laten ook enkele spulletjes te kopen. (zal wel moeten zien dat alles terug mee kan komen naar België)
- De vele restaurantjes op het strand nodigen uit om eens lekker te gaan eten. Dat deden we dan ook. Ik at een vissoep. Nog nooit heb ik zo een lekkere vissoep gegeten ! (ja moeke en vake : zelfs die vissoep uit Tielt kan er niet aan tippen!)
- Muziek (reggae) klinkt over het hele dorp. (dorp; het is er klein en gezellig)
- Buiten de vele toeristen die er zijn, zijn er ook veel tico's en tica's (inwoners van Costa Rica). Wat vooral opvalt is dat al deze inwoners elkaar kennen.
- We sliepen voor 3 nachten in hangmatten op een paar meter van het water. 's Avonds zaten we rustig aan een vuurtje op het strand, samen met mensen vanover de hele wereld. Pura Vida !

De dagen die wij er waren waren mooi gepland. We gingen naar een nationaal park gaan dat daar dichtbij ligt. We waren van plan om te gaan surfen en misschien ook te gaan snorkelen. Maar : het enige wat we deden was op het strand liggen, koken, uit gaan eten, in het dorp lopen, ... Maar het was puur genieten. Ik heb genoten van elk moment omdat het er zo rustig is. En om even terug te komen op de spreuk die ik gebruikte op het begin van mijn verslag: niemand is er gehaast. Wanneer je op straat vraagt naar het uur, kan niemand het precies weten te zeggen. De meesten antwoorden gewoon 'pura vida' of 'yo no se'. (= ik weet het niet) en dat is ok ! Volledig andere ingesteldheid dan bij ons in België. Ben er zeker van dat beide levensstijlen z'n voor-en nadelen hebben. Toch verkies ik op vakantie geen tijdbesef te hebben en gewoon te genieten van elk moment.

Jammergenoeg is niet iedereen even vriendelijk en heeft niet iedereen goede bedoelingen. Toen we 's avonds uitgingen naar een bar, kwamen we een groep tegen van 6 'vriendelijke' jongens. Ze begonnen met ons te praten, maar al rap had ik door dat deze geen goede bedoelingen hadden. Ik probeerde dan ook afstand te nemen, maar de meisjes waarmee ik op stap ging, hadden minder door wat er aan het gebeuren was. De jongens probeerden ons mee te brengen naar hun huis. Later hoorden we immers dat deze in de ghetto's in Costa Rica wonen. Ze waren onder de invloed van drugs en waren dronken.
Ik probeerde hen wat te negeren, maar bleef toch vriendelijk. En wees maar zeker, ik stond mijn mannetje. De jongens gingen later op de avond gewoon terug weg en wij kwamen goed thuis. Het is dus zeker niet zo dat iedereen hier even goede bedoelingen heeft, en ik ben dan ook op mijn hoede. Het is natuurlijk weer een ervaring rijker en ik heb er goed mee omgegaan. Ben blij dat het goed is afgelopen en dat mijn reis nu gewoon terug kan verdergaan.

Toch vind ik het steeds belangrijk bv. in de avond niet meer de bus te nemen maar te kiezen voor een taxi. Wees daar in België maar gerust. Ik kan mijn mannetje hier wel staan en leer hier heel veel bij. Ben zo blij deze kans te krijgen en voor de zoveelste keer, nogmaals bedankt aan mijn ouders, zussen, familie, vrienden, ... Bedankt aan iedereen die mij ook eens vraagt hoe ik het hier stel, wat mijn plannen nog zijn enzoverder. En ook bedankt aan Thibaut. Bedankt voor de vele Skype-gesprekken en merci dat jij er bent ! Ik mis jullie, maar heb het hier zo naar mijn zin !

Foto's van Puerto Viejo te vinden !

Groetjes vanuit het warme Costa Rica !


  • 14 Augustus 2012 - 07:42

    Els Lambrecht:

    Leuk om te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt.
    Wen wensen je nog super veel plezier toe!
    Lieve groeten...

  • 14 Augustus 2012 - 23:13

    Marleen:

    Hallo Eline,

    Bedankt voor uw prachtig reisverhaal!!!

    Ik geniet mee, en vooral ben ik content dat je daar uw manneke staat.
    Het zal een hele ervaring zijn, waar je jaren nadien nog zal van kunnen vertellen
    tot een volgend verslag!!

    We kijken er naar uit!!!

    Dikke knuffel van zover

    Ignace en Marleen XXXX

  • 14 Augustus 2012 - 23:13

    Marleen:

    Hallo Eline,

    Bedankt voor uw prachtig reisverhaal!!!

    Ik geniet mee, en vooral ben ik content dat je daar uw manneke staat.
    Het zal een hele ervaring zijn, waar je jaren nadien nog zal van kunnen vertellen
    tot een volgend verslag!!

    We kijken er naar uit!!!

    Dikke knuffel van zover

    Ignace en Marleen XXXX

  • 15 Augustus 2012 - 20:23

    Oma & Opa Rita En Jozef:

    Eline

    Graag lezen we(oma en opa) en wij niet alleen je toffe verhalen, we horen ook van anderen dat ze je allen op de voet volgen. Het wil niet zeggen dat je al je vrije tijd moet in het schrijven van verslagen moet steken, maar bij het lezen van je verhalen zijn we toch fier dat je een van onze klein(kinderen) bent.
    Soms zijn we wel een beetje jaloers voor wat je allemaal kan meemaken, maar geniet er ten volle van.
    Het verslag van je drie dagen naar Puerto Viejo met nieuwe vriendinnen, heel plezant, wat een ervaringen. Geniet van het samen wakker worden, het samenwonen, de lachbuien, de cultuurverschillen, de zinnige en onzinnige gesprekken, blikken, het elkaar leren van jullie moedertalen, de lange wandelingen,uitstappen en de vriendschap zijn enkele van de dingen die je met elkaar deel. De afstand van huis is groot maar het samenzijn met het gastgezin en schoolvriendinnen(vrienden) vergoedt alles. Zijn er kinderen bij uw gastgezin? Het is een vraagje dat bij mij opkwam, ik had nog niet zoveel gelezen over je verblijfplaats.
    Sorry om je zojuist te storen in de les, plots, tijdens mijn schrijven kwam op het scherm,Eline is online, dan maar even proberen, ik wist niet dat je in de les zat, ik probeer later wel eens terug te skypen.
    Geniet van de kleine dingen, de vriendschappen, het weer, de vrolijkheid. Weet wat gelukkig zijn is. En al die dingen die je nu meemaak, die je intens beleef, zo kan je inzet leerrijk en heel mooi zijn.

    Veel liefs vanuit het verre Vlaanderen.
    Kusjes xxx
    Oma en Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Eline

4 augustus 2012 vertrek ik voor 2 maand naar Costa Rica. Daar zal mijn droom werkelijkheid worden. Ik zal 4 weken Spaanse les volgen in een internationale talenschool in de hoofdstad, San José. Met de opgedane talenkennis zal ik als vrijwilliger meewerken aan een project. Welk project het precies zal zijn of waar ik precies vrijwilligerswerk zal uitvoeren, blijft ook voor mij nog een verrassing.

Actief sinds 11 Mei 2012
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 35994

Voorgaande reizen:

04 Augustus 2012 - 28 September 2012

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: